Duurzaamheid

De seafood industrie spant zich in om te verzekeren dat de producten die zij levert aan eisen voldoen in het kader van ecologische en sociale duurzaamheid.

Zo spelen bijvoorbeeld private schema’s zoals MSC, ASC en GlobalG.A.P. een belangrijke rol in de inkoopkeuzes van visleveranciers en participeren bedrijven in discussies met stakeholders zoals milieuorganisaties om waar nodig hun impact op het milieu te beperken. Een belangrijk deel van het visassortiment van de Visfederatie-leden is afkomstig uit derde landen. Duurzaamheidssies om deze praktijken uit de handelsketen te weren.

Commissie Duurzaamheid

De Commissie Duurzaamheid van de Visfederatie wordt bemand door duurzaamheidsdeskundigen uit de aangesloten bedrijven. Binnen de Commissie Duurzaamheid staan een aantal onderwerpen centraal zoals dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden in derde landen en illegale visserij (IUU). De Commissie houdt zich voornamelijk bezig met de communicatie over duurzaamheidsinspanningen naar buiten toe. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van factsheets met achtergrond informatie over vissoorten of bepaalde onderwerpen. Daarnaast dient de Commissie als platform voor discussies met andere stakeholders zoals NGO’s, keurmerken zoals MSC/ASC en de wetenschap. De voorzitter van deze Commissie is Guus Pastoor. Wij houden de aangesloten bedrijven op de hoogte van het werk van de Commissie en lopende duurzaamheidsinitiatieven via onze nieuwsbrief.

(079) - 30 30 310
Bel met het secretariaat

Onze Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door u aan te melden op de Visfederatie nieuwsbrief!