Drieluik Young Seafood Leaders afgetrapt met duik in het water

Als Young Seafood Leaders Visfederatie (YSLF) netwerk hebben we onze handen ineen geslagen met Firda en een seafood drieluik georganiseerd voor jonge professionals uit de vissector. Vorige week vrijdag 6 oktober werd het drieluik afgetrapt in IJmuiden, waarbij de aanvoer centraal stond.

Het doel van het seafood drieluik is – naast het verbreden van het netwerk – meer inzicht te krijgen in de verschillende schakels binnen de visketen. In elke bijeenkomst komen de thema’s traceerbaarheid, voedselverspilling en -verwaarding, (voedsel)veiligheid, duurzaamheid, kwaliteit, financieel ondernemerschap en toekomstontwikkelingen aan bod, waarbij één thema speciaal uitgelicht wordt. Voor de bijeenkomst over aanvoer vorige week vrijdag werd uitgebreid stilgestaan bij veiligheid.

Achttien jonge professionals hadden zich verzameld bij het Nova-college in IJmuiden om de dag te starten met een basic safety training. Dit om meer inzicht te geven in de mogelijke gevaren, die op zee kunnen plaatsvinden. Na een korte college over veiligheid aan boord, vertrok de groep naar een nabij gelegen schip om daadwerkelijk (expres) te water te gaan. Met reddingsvest en al sprong iedereen van een vier meter hoog schip het water in, waarna verschillende reddingactiviteiten werden uitgevoerd. Via een noodvlot kwam iedereen weer veilig aan land.

Na de basic safety training is de groep op pad gegaan naar de vissershaven om een bezoek te brengen aan de KW88 van Hugo van Duijn. Juist het gesprek tussen de visserijondernemer en de jonge professionals uit het YSLV-netwerk maakte het bezoek aan de KW88 zo bijzonder en inspirerend. Hugo vertelde over zijn keuze om toch de kotter in de vaart te houden, terwijl andere collega’s kozen voor de saneringsregeling. Als derde generatie visserijondernemer ziet hij voldoende kansen om bij te dragen aan voedselzekerheid. Kortom een inspirerend verhaal, dat afgesloten werd met vis en een borrel in de kombuis van de kotter.

Aankomende vrijdag staat de tweede van de drie bijeenkomsten gepland. Met het YSLV-netwerk zal dan gekeken worden bij de visverwerkende industrie. Gestart wordt met een rondleiding bij Crusta Oceans en VCU Robotics. In de middag wordt meer ingegaan op de verschillende vissoorten en het belang van kwaliteit van de vis. Het belooft weer een mooie dag te worden.

Onze Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte door u aan te melden op de Visfederatie nieuwsbrief!